2023. december 6., szerda

Feledy Balázs méltatása

Tari Gábor festőművész szinte Képzőművészeti Főiskola-i tanulmányai befejezése óta foglalkozik színdinamikai, színelméleti kérdések kutatásával, felsőszintű oktatásával. Pályafutása évtizedei alatt munkásságában párhuzamosan érzékelhető művészeti és tudományos kérdések iránti egyidejű, szimultán affinitása. Most látható újabb sorozatán azonnal izgalmas érzékelnünk, hogy egyáltalán nem teoretizáló szándékok vezérlik, hiszen nagyon is figyelem felhívó a sorozat címe: Laokoónia. Ennek bevésődése meghatározza a művek befogadását, értelmezését. A Laokoón probléma választása jelezheti az alkotó történeti érdeklődését, utalhat erős művészettörténeti elmélyültségére, irányulhat metaforikus értelmezhetőségre, jelképességre, nagyon is személyes parafrázis iránti vonzalmára, esetleg világmagyarázatra. Ez utóbbira utal, hogy a Laokoón jelenséget quasi, mint egy izmust veti fel: laokoónia. Mindenesetre a cím tudatában világos konnotációs folyamatként érezhetjük, hogy a művek küzdelmeket, ütközéseket, súrlódásokat, reménytelen áldozatokat is allúzióként elénk állítanak. Tari Gábor festészete sosem volt zsúfolt motívumú, mindig nagyobb formaegységek megjelenítését érzékelhettük, s ez ebben a mű együttesben is így van. Ütköző, egymáshoz feszülő formái, sejtetései humán küzdelmek - akár etikailag is értelmezhető - áttételes bizonyságai. Határozott kontúrokkal alakított formáin belül homogén színfelületek éppúgy láthatók, mint rajzi, gesztus elemekkel „felszántott” mezők. A formák egymásba feszülésének erejét erősíti színalkalmazásának nagyon tudatos szuggesztivitása. A művész képteremtő ereje egyedi, s miközben stíluselemei között felfedezhetők valós formák, formafragmentumok, a képek látványa elvontságokkal összegződik, szintetizálódik, s válnak így. szkepszist is felmutató világérzéssé. Feledy Balázs művészeti író, műkritikus Bp.2023 04.18.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése